Bu başlık oyuna yeni başlayanlar ve oyun hakkında iyi kötü bir bilgiye sahip
olanlar için fikir vermesi amacıyla açılmıştır. iktisadi ve istatistiksel
hesaplamalar ile varsayımdan öteye sizlere en doğru kararı verdirmeye
yöneliktir. hesaplar sadece normal sunucular içindir.
herkes soruyor
"hangi ırk en iyi?" diye. buna aşağıdaki seçeneklere göre siz karar
vereceksiniz.
travian oynayacaksanız kesinlikle çevrimiçi süreniz en az
4-5 saat olmalı. insan ilişkileri iyi olmalı. yoksa hangi ırkı seçerseniz seçin
başarılı olamazsanız.
ırkları inceleyelim
kısa dönemde(oyunun ilk
1-2 ayı)
cermen: kısa dönemde en başarılı halktır. ucuz ve hızlı asker
üretmesi, bunun yanında oyunun başındaki yağmalama bonusu cermenlerin hızlı
gelişmesine en büyük etken. cermen için önemli maden bu dönemde
"****"dur.
galya: yüksek sığınak kapasitesi ve tuzakçı ile oyunun başında
gelişen kimse galyalıya saldırmak istemez. 1 askerin dahi önemli olduğu oyun
başında tuzakçıda kalan asker büyük bir kayıp olacaktır. bu sırada üretim ve
askeri yöne eşit ağırlık veren galyalı bu dönemi başarı ile geçebilir. galya
için önemli maden bu dönemde "tuğla"dır.
roma: köyün içinden ve dışından
bina yapmak oyunun başında avantaj sağlamaz. cermenlerin oyun başında en çok
saldırdığı ırk olması roma için en büyük dezavantaj. bunun için sığınak seviyesi
maksimize edilmeli ve düşmana maden kaptırmamak gerekmektedir. size düşmanın bir
daha gelmemesi için en önemli faktördür. roma için en önemli maden bu dönemde
"demir"dir.
orta dönemde(3-6 ay)
orta dönemde tecrübeli
oyuncular merkezi taşımaya başlar. 15 ya da 9 tarlalı köyler merkez yapılır.
işte bu dönemde roma bütün ırklardan avantajlı bir duruma geçer. kısa dönemi
başarılı geçerse merkezini en önce geliştiren ırk olma avantajı
elindedir.
cermen: bu dönemde artık cermenin yağmalama avantajı
yoktur. kimse 80.000 depo olan köyüne sığınak yapmaz. kime saldırırsanız
saldırın asker kesip hammadde alırsınız. cermenin oyun boyunca süren en büyük
avantajı kısa sürede gerçekleşen askeri eğitim. kışla 20 olduğu düşünülürse 2
dk. 6 sn içinde tokmakçı üretir. (tokmakçı da asker mi demeyelim aşağıda
açıklıyacağım.)
galya: bu dönemde gelişimini tamamlamaya başlamış ve
güçlü bir piayde olan kılıçlıyı üretmeye başlamıştır. çok hızlı ve sanki
yağmalama için doğmuş olan toytat bence bu ırkın en önemli silahıdır. orta
dönemde en başarılı ırktır. yüksek savunma gücü doğru kullanıldığı takdirde(
burada oyuncunun stratejisi büyük etken) köye giriş olur ama köyden çıkış
neredeyse imkansızdır.
roma: bu dönemde roma ırkı, köyü iç ve dış
geliştirmenin faydasını görür. bu dönemde ortalama 4-6 köy kurulmuş olur ve roma
hem içerde hem de dışarda çalışarak çok hızlı bir şekilde büyümeye başlar.
travian'ın en güçlü saldırı piyadesi olan emperyan doğru kullanıldığı takdirde
çok büyük işler yapar.
uzun dönemde( wow'a kadar)
bu dönemde
ırkları ayrı ayrı incelemenin gereği yok. çünkü artık birlik ruhu oturmuş ve
kimse tek başına hareket etmez.(mantıklı oyuncu) savunma için herkes mümkün
olduğu kadar birbirine yardımcı olur. saldırı artık organize yapılır. kimse
maden sıkıntısı çekmez. sadece tahıl sıkıntısı yaşar.
şimdi askeri
hesaplara gelelim.
kısa dönemde hammadde açısından sıkıntı olacağından bu
dönem tamamiyle oyuncunun tercihi ile değişir. onun için askeri hesaplara orta
dönemden başlıyacağım. (hammadde problemi olmadığı varsayılarak)
önce
saldırı için. ideal ordu hem süvari hem de piaydeden oluşan ordudur.
kışla,
ahır seviye 20 varsayımı ve silah dökümhanesi sevie 20. seviye kahramanda
ortalama %10 off bonus olduğunu düşünelim.
cermen: günde ya 685 tokmak
sallayan ya da 425 balta sallayan üretir. 173 de toyton.
685 tokmak sallayan
(52,42 * 685) = 35 907,7 + %10 = 39 498.4
425 balta sallayan (75,42 * 425) =
32 049 + %10 = 35 253.9
173 toyton (191,75 * 173) = 33 172,75 + %10 = 36
490
(685 tokmak + 173 toyton) + kahraman = 1210 tahıl masrafı saatlik.
vuruş gücü = 75 986
(425 balta + 173 Toyton) + kahraman = 950 tahıl masrafı
saatlik. vuruş gücü = 71 743
galya: günde 355 kılıçlı üretir. 164 heduan
ya da 206 toytat.
355 kılıçlı ( 81.17 * 355) = 28 815 + %10 = 31 696
164
heduan ( 180.25 * 164) = 29 561 + %10 = 32 517
206 toytat (116.33 * 206) =23
964 + %10 = 26 360
(355 kılıçlı + 164 heduan) + kahraman = 853 tahıl
masrafı saatlik. vuruş gücü = (64 213)
(355 kılıçlı + 206 toytat) + kahraman
= 773 tahıl masrafı saatlik. vuruş gücü = (58 056)
roma: günde 266
emperyan üretir. 194 imperatoris ya da 145 caesaris üretir.
266 emperyan
(86,92 * 266) = 23 120 + %10 = 25 432
194 imperatoris (157,25 * 194) = 30 506
+ %10 = 33 556
145 caesaris ( 232,67 * 145) = 33 737 + %10 = 37
111
(266 emperyan + 194 imperatoris) + kahraman = 854 tahıl tüketimi
saatlik. vuruş gücü = (58 988)
(266 emperyan + 145 caesaris) + kahraman = 852
tahıl tüketimi saatlik. vuruş gücü = (62 543)
yukarıda görülen hesaplar
kısa sürede en yüksek vuruş gücünü göstermek için yapılmıştır. uzun dönem
hesapları çok farklıdır. yukarıda da görüldüğü gibi en kısa sürede en yüksek
vuruş gücü tokmak sallayan toyton ordusunda. en fazla tahıl tüketimi de onda
fakat burda önemli olan en kısa sürede en yüksek vuruş gücü elde etmek olduğu
için tahılı göz ardı ediyoruz. yani ben dan dun her yere girerim ekonomi falan
anlamam sürekli ordum başka köylerde kalır diyorsanız cermen sizin BU isteğinize
cevap verir.
uzun dönemde yapılması gereken, tahılı maksimize ederek en
yüksek vuruş gücünü elde etmektir. şimdi bununla ilgili hesapları
yapacağım.
ortalama olarak 100.000 tahıl üreten köyünüz olduğunu (15 ya
da 9 tarla, vaha mevcut) düşünerek bu tahılı askerlere paylaştırarak bakalım
nasıl sonuçlar elde edeceğiz.
100.000 tahıl ile 100k emperyan, 100k balta
sallayan ya da 100k kılıçlı besleyebilirsiniz. ama sadece piyade ya da sadece
süvariden oluşan bir ordunun başarılı olması beklenemez. bu yüzden 100k tahılı
orantılı şekilde dağıtarak yapabileceğimiz en büyük orduyu
yapmalıyız.
hesaplarda hammadde hesaba katılmıyacaktır çünkü, zaten
oyunun belli bir bölümünden sonra ****, tuğla ve demir yönünden sıkıntı
yaşanmayacaktır.
gelelim hesaplara. bu hesaplarda da silah dökümhaesi
seviye 20 kahraman off bonus % 10 olarak hesaplanacaktır. (
cermen: 100k
tahılı 45k balta sallayan 15k toyton ya da 45k tokmak sallayan 15k toyton olarak
kullanabiliriz. 1000 mancınık ve 1000 koçbaşı yaptığımızı da hesaba katarak
işlemlere başlıyorum. geriye kalan 1000 tahıl köy gereksinimi.
(45k balta
) + (15k toyton ) + (1k mancınık ) + (1k koçbaşı ) + kahraman off bonus = vuruş
gücü.
(45.000 * 75,42) + (15.00 * 191,75) + (1000 * 96) + (1000 * 94) + %
10 =
(3.393.900) + (2.876.250) + ( 96.000) + (94.000) + %10 =
(6.460.150)
+ 646.015 = 7.106.165 vuruş gücü.
(45k tokmak) + (15k toyton) + (1k
mancınık) + (1k koçbaşı) + kahraman off bonus =
(2.358.900) + ( 2.876.250) +
(96.000) + (94.000) + %10 =
(5.460.150) + 542.515 = 6. 002.665 ( tokmak
sallayanın uzun vadede büyük farkla geriye düştüğünü görüyoruz)
galya:
100k tahılı 45k kılıçlı, 15k heduan olarak ya da 45k kılıçlı 22.5k toytat olarak
bölebiliriz. 1k mancınık ve 1k koçbaşını da burada hesaplıyoruz. geriye kalan
1000 tahıl köy gereksinimi.
(45k kılıçlı) + (15k heduan) + (1k mancınık) +
(1k koçbaşı) + kahraman off bonus = vuruş gücü.
(45.000 * 81,17) +
(15.000 * 180,25) + (1000 *119) + (1000 * 76,75) + %10 =
(3.652..650) +
(2.703.750) + (119.000) + (76.750) + %10 =
(6.552.150) + 655.215 = 7.207.365
vuruş gücü.
(45k kılıçlı) + ( 22.5k toytat) + (1k mancınık) + (1k
koçbaşı) + %10 =
(3.652.650) + (2.617.425) + (119.000) + (76.750) + %10
=
(6.465.825) + 646.582 = 7.112.407 vuruş gücü.
roma: 100k tahılı 40k
emperyan 12.5k caesaris ya da 45k emperyan 15k imperatoris olarak bölebiliriz.
45k emperyan 11.250 ceasaris de başka bir seçenek olarak yapılabilir. ama atlı
ile piyadeyi dengeli yapmak gerekir. 1k mancınık ve 1k koçbaşını da
hesaplıyoruz. geriye kalan 1000 tahıl köy gereksinimi.
(40k emperyan) +
(12.5k caesaris) + (1k mancınık) + (1k koçbaşı) + %10 =
(3.476.800) +
(2.908.375) + (124.750) + (88.250) + %10 =
(6.598.175) + 659.817 = 7.257.992
vuruş gücü. (ceasaris'in üstünlüğü)
(45k emperyan) + (11.250 caesaris) +
(1k mancınık) + (1k koçbaşı) + %10 =
(3.911.400) + (2.617.537) + (124.750) +
(88.250) + %10 =
(6.741.937) + 674.193 = 7.416.130 vuruş gücü. (ceasaris'in
üstünlüğü)
(45k emperyan) + (15k imperatoris) + (1k mancınık) + (1k
koçbaşı) + %10 =
(3.911.400) + (2.358.750) + (124.750) + (88.250) + %10
=
(6.483.150) + 648 315 = 7.131.465 vuruş gücü.
aynı koşullarda 3 ırk
için durum bu.
durumu özetleyelim:
roma günde 266 emperyan, 145
ceasaris asker basabiliyor yani romanın hesapladığımız rakamlara ulaşması için 3
aydan uzun bir süre kışlasının ve ahırının hiç boş durmaması gerek. romanın
asker kaybetme lüksü yok. alternatif olarak yan köyden kışla, büyük kışla, ahır
ve büyük ahır ile beraber basılırsa bu süre yarı yarıya iner fakat romanın
askeri pahalı olduğu için bu çok masraflıdır. tabii yan köyden bastığınız askeri
merkezde besliceksiniz. roma iç ve dış geliştirmesiyle yıkıldığında çabucak
toparlanabilir. pretoryan gibi yüksek savunma gücü olan bir asker de romanın en
büyük avantajıdır. atlılara karşı zayıf olduğu için, evrensel yetiştirilen
lejyoner sayısı fazla tutulursa bu alanda da başarılı olunabilir. suru da
savunmaya fazladan güç katar. sur etkisi 1.03^x (x sur seviyesi.)galya ırkı ise
romadan hızlı cermenden yavaş olarak gözüküyor. bir yandan romadan daha
avantajlı, çünkü askeri çok pahalı değil. yan köyden romaya göre biraz daha
ucuza asker çıkartabilir. ortalama bir sürede iyi bir orduya sahip olabilir.
toytatlar ile çok hızlı yağma yapabilirler ve düşmanın beklemediği bir anda
düşmana ağır darbe verir. savunmada ise druyid, phalanx ve heduan inanılmaz
güçlüdür. heduan'ı yetiştirmek pahalı gibi dursa da zırh dökümhanesi seviye 20
de 209 savunma yapar(süvariye). 2.7 mızrakçı eder. kahraman defansda %10 bonus
verirse heduan savunmada inanılmaz güce kavuşur. çiti savunmaya 1.025^x(x çit
seviyesi) eklenirse galya savunmada çok iyi durumdadır.
cermen ise çok
kısa sürede ordusunu toplayabilir. devasa orduları kısa sürede yaparak düşmana
büyük üstünlük sağlayabilir. yapılan orduların beslenmesi ilerleyen zamanlarda
problem olacağından iyi hesaplanması gerkmektredir. savunma olarak zayıftır.
paladin ve mızrakçısı savunma yükünü üstlenir. paladin piyadeye karşı
başarılıdır. mızrakçı ise aynı kategorideki savunmacılara göre daha zayıftır.
cermenlerin dış cephesi toprak siper savunmaya 1.020^x(toprak siper seviyesi)
etki eder ve yıkılması zordur.
Buraya yazacaklarım denenmiş ve başarıya
ulaşmıştır.Saldırı ile yaptığım çalışmanın bir de savunma tarafı var tabii
ki.
Savunma genel olan inancın tersine daha zordur. Herkes saldırı yapar
ama herkes savunma yapamaz.
Saldırı hesaplarında askerlerin üretim
süreleri çok önemliydi ama savunmada bu o kadar da önemli değil. Mutlaka zaman
önemli fakat saldırıdaki kadar değil.
Savunma yaparken düşünmeniz gereken
birçok şey var.
1) Gelen saldırıyı gömebilme ihtimalim.
2) En az
kayıpla saldırıyı geçiştirme ihtimalim.
3) Wow savunması.
Zırh
dökümhanesinin içi geliştirilmemiş defans askeri size kardan çok zarar
getirir.
Köye gelen saldırıyı gömmek çoğu oyuncunun isteğidir fakat
düşünülmesi gereken fayda maksimizasyonudur. Çok fazla asker kaybederek
saldırıyı geçiştirmek yerine 2 tarla yıktırıp saldırıyı geçiştirmek çoğu zaman
daha mantıklıdır. Çok önemli bir şey; saldırı yapan ordusunu kaybetmeyeceği için
bir daha gelecektir, bu da çok önemli ve unutulmamalıdır. Eğer bir saldırıyı
gömmek istiyorsanız hem atlı hem de piyade sayınız çok iyi ve zırhları
tamamlanmış olmalı. Fake ile gelineceğinden hazırda en az 5 savunma ordusu
olmalı. Düşman iyi çözülerek size saldırması beklenmeli. Saldırı gömmek için
uzun uzun savunma hesapları yapmak gereksizdir. Yığabilidiğiniz kadar savunma
yığmalısınız... Yine de hesap yapmak isteyenler alttaki hesaplardan
yararlanabilir.
En az kayıpla saldırıyı geçiştirmek ise diğer adıyla
mancınık kesmek demektir. Sözlükte de bulunan araya asker sokmak en önemli
savunma stratejisidir. Mancınık olmayan saldırı ordusu, adminsiz forum gibi
kalır. Araya asker sokmakta en önemli şey hızdır. Druyid, Heduan, Paladin en
önemli birimdir. Eğer saldıran çok uzaktan geliyorsa, Pretoryan, Phalanx ve
Mızrakçı da kullanılabilir. Mancınık keserek orduyu büyük zarara uğratırsınız.
Fake yine burda da olacağından saldırılar dikkatli süzülmeli ona göre araya
asker sokulmalıdır, aksi takdirde atlılar maalesef sucuk olur.
Wow
savunması oyunun sonunu getiren savunma çeşididir. Asker akışı sürekli olmalı.
Wow savunması dağınık savunmaya örnek de verilebilir. Size birçok düşman aynı
anda saldırıyorsa siz de dağınık savunma yapabilirsiniz. Amaç her gelenin
gömülmesidir.
Yapacağım açıklamaların altına en iyi birimleri
belirteceğim. Gördüğünüzde şaşıracağınız ve doğru bildiğiniz şeylerin yanlış
olduğunu göreceksiniz.
Savunma birimlerini yazalım. ilk yazdığım yaya,
ikinci yazdığım atlı savunmasıdır. ilk parantez yedikleri tahıl, ikinci parantez
maliyetlerdir. Zırh dökümhanesi hepsinde geliştirilmiştir.
Romalıların
suru savunmaya 1.03^x (x sur seviyesi.) etkilidir. Toprak sipere göre daha kolay
yıkılır.
Galyalıların çiti savunmaya 1.025^x(x çit seviyesi) etki eder
sağlamlığı roma ile cermen arasındandır.
Cermenlerin dış cephesi toprak
siper savunmaya 1.02^x(toprak siper seviyesi) etki eder ve yıkılması
zordur.
ROMA
Lejyoner: 46,67 - 63,92 (1) - (440)
Pretoryan:
81,17 - 46,67 (1) - (460)
Imperatoris: 94 - 76,75 (3) -
(1410)
Caesaris: 117,67 - 146,42 (4) -
(2170)
GALYA
Phalanx: 52,42 - 63,92 (1) - (315)
Druyid:
145,08 - 76,08 (2) - (1090)
Heduan: 76,75 - 209 (3) -
(1965)
CERMEN
Mızrakçı: 46,67 - 75,42 (1) - (340)
Paladin:
127,83 - 58,83 (2) - (1005)
Toyton: 76,75 - 105,5 (3) -
(1525)
Irkları önce birbirinden bağımsız olarak karşılaştıralım. Çit, Sur
ve Toprak Siper için siz isterseniz eklersiniz.
Sadece fikir vermesi için
5000 tahıllık bir hesap başlıyorum.
Roma
Savunma puanlarına
bakıldığında en mantıklı savunma birimi lejyoner ile pretoryan. Araya asker
sokmak istendiği zaman hızlı olan atlılar seçilmeli.
1500 lejyoner, 3500
pretoryan ile yaptığımız savunmanın bize getirisi:
Savunma puanı: (1500 *
63,92) + (3500 * 81,17) =
95.880 + 284.095 = 379.975 savunma
Maliyet:
(1500 * 440) + (3500 * 460) =
660.000 + 1.610.000 = 2.270.000
hammadde
Maliyet / Savunma = 2.270.000 / 379.975 =
5,974
Galya
Savunma puanlarına bakıldığında bütün hepsi
kullanılabilir. Galya ırkında tüm kombinasyonları yaptıktan sonra en iyi ikiliyi
bulacağız.
1) 1500 phalanx, 1750 druyid
Savunma puanı: (1500 *
63,92) + (1750 * 145,08) =
95.880 + 253.890 = 349.770 savunma
Maliyet:
(1500 * 315) + (1750 * 1090) =
472.500 + 1.907.500 = 2.380.000
hammadde
Maliyet / Savunma = 2.380.000 / 349.770 = 6,804
2) 1750
druyid, 500 heduan
Savunma puanı: (1750 * 145,08) + (500 * 209)
=
253.890 + 104.500 = 358.390 savunma.
Maliyet: (1750 * 1090) + (500 *
1965) =
1.907.500 + 982.500 = 2.890.000
Maliyet / Savunma = 2.890.000
/ 358.390 = 8,063
Cermen
Savunma puanlarına bakıldığında
mızrakçı ve paladin tercih edilir ve iyi verim sağlanır
1500 mızrakçı,
1750 paladin
Savunma puanı: (1500 * 75,42) + (1750 * 127,83) =
113.130
+ 223.702,5 = 336.832,5 savunma
Maliyet: (1500 * 340) + (1750 * 1005)
=
510.000 + 1.758.750 = 2.268.750
Maliyet / Savunma = 2.268.750 /
336.832,5 = 6,735
Evet hesaplarda görünenleri açık bir tabloya
dökelim
Savunma Puanı
1) Roma
2) Galya 2.
3) Galya 1.
4)
Cermen
Hammadde
1) Cermen
2) Roma
3) Galya 1
4) Galya
2.
Sizin de gördüğünüz gibi savunmada en iyi dediğimiz galya romanın
gerisinde. Pretoryan ve evrensel yetiştirilen lejyonerler savunmanın en iyisi
olduğunu gösterdi. Tek eksikleri hız. Maliyet olarak da gayet iyi bir
ordu.
Galyanın heduanlı savunma ordusu, phalanxlı savunma ordusundan daha
iyi gözüküyor fakat maliyeti de en yüksek olan ordu heduanlı olan ordu. Hammadde
probleminiz yoksa heduanlı ordu en yüksek ikinci savunmasıyla kullanılabilir.
Phalanxlı ordu, hammadde problemine karşı güzel bir alternatiftir.
Cermen
herkesin beklediği gibi savunmanın en zayıfı. Hesaplarda yetiştirme süresini
değerlendirmememizin sebebi yan köylerden de asker basabilmemiz. Maliyet /
Savunma oranı ise oyunu bilen oyuncuların rahat anlayacağı bir hesaplama.
Açıklamasını yapmıyorum.
Bir de hammadde sınırlayarak en iyi savunma
ordusunu oluşturalım.
2.000.000 hammadde yaya, 1.000.000 hammadde atlı
için.
Roma
2.000.000 hammadde için 4348 pretoryan
üretir.
Hammadde / Pretoryan maliyeti =
2.000.000 / 460 = 4348
pretoryan
1.000.000 hammadde için 2273 lejyoner üretir
Hammadde /
Lejyoner =
1.000.000 / 440 = 2273 lejyoner
(4348 * 81,17) + (2273 *
63,92) =
352.927,16 + 145.290,16 = 498.217,32 savunma
toplamı
Galya
2.000.000 hammadde için 1835 druyid
üretir
Hammadde / Druyid maliyeti =
2.000.000 / 1090 = 1835
druyid
1.000.000 hammadde için 3175 phalanx üretir
Hammadde /
phalanx =
1.000.000 / 315 = 3175 phalanx
(1835 * 145,08) + ( 3175 *
63,92) =
266.221 + 202.946 = 469.167 savunma toplamı.
Galya 2 bir
önceki hesaplarda zaten en pahalı olan olduğundan burda
yapılmıyor
Cermen
2.000.000 hammadde için 1990 paladin
üretir
Hammadde / paladin maliyeti =
2.000.000 / 1005 = 1991
paladin
1.000.000 hammadde için 2941 mızrakçı üretir
Hammade /
mızrakçı maliyeti =
1.000.000 / 340 = 2942 mızrakçı.
(1991 * 127,83) +
(2942 * 75,42) =
254.509,53 + 221.885,64 = 476.395,17 savunma
toplamı
Tabloya bakalım
1) Roma 498.217,32
2) Cermen
476.395,17
3) Galya 469.167
Romabir önceki hesaplamalarda olduğu gibi
burda da savunmadaki üstünlüğünü gösteriyor. Cermen beni de şaşırtarak galyanın
önüne geçiyor.Galya kendisindeki en iyi savunmacı ünvanını yapmış olduğumuz
hesaplamalarla kaybediyor.
Sonuç olarak vardığımız nokta:
Roma hız
problemi yaşanmazsa en iyi savunmacı olduğunu gösteriyor. Askeri pahalı
dediğimiz, yetiştirilme süresi uzun dediğimiz roma bu hesaplamalar ile böyle
olmadığını gösteriyor.
Galya beklenilenin aksine iki hesaplamada da
zirveye oturamadı. Bu galyanın kötü savunması olduğu anlamına gelmez. Tahıl
sorunu yaşandığı varsayıldığında galya romayla kafa kafaya olduğunu gösteriyor.
Galyanın savunmasının en iyi ve güzel tarafı hızlı atlıları. Atlıları ile araya
asker sokmak kolaydır. Belki sadece bu yüzden olsa da galyaya en iyi savunmacı
demek doğru olur.
Cermen tahıl sorunu yaşandığı varsayıldığında en kötü,
asker sayıları sabitlenip hammaddeye bakıldığında en ucuz, hammadde
kısıtlandığında ikinci olarak beklediğimizden biraz daha iyi olduğunu göstermiş
oldu. cermenin en büyük avantajı askerlerinin ucuz olması.
Wow savunması
için en iyi asker kombinasyonu sizlerin de yazdıklarımı okuduktan sonra
anlayacağı gibi pretoryan ile mızrakçı ikilisinin savunmasıdır. Pretoryan eşit
şartlarda druyid ve paladinden farkla üstün. Mızrakçı ise 3 tahıl yiyen heduan,
1 tahıl yiyen lejyoner, 1 tahıl yiyen phalanx, 4 tahıl yiyen caesarisden daha
üstün olduğunu gösteriyor. Wow'a destek yolarken zamanı gözardı
ediyoruz.
olanlar için fikir vermesi amacıyla açılmıştır. iktisadi ve istatistiksel
hesaplamalar ile varsayımdan öteye sizlere en doğru kararı verdirmeye
yöneliktir. hesaplar sadece normal sunucular içindir.
herkes soruyor
"hangi ırk en iyi?" diye. buna aşağıdaki seçeneklere göre siz karar
vereceksiniz.
travian oynayacaksanız kesinlikle çevrimiçi süreniz en az
4-5 saat olmalı. insan ilişkileri iyi olmalı. yoksa hangi ırkı seçerseniz seçin
başarılı olamazsanız.
ırkları inceleyelim
kısa dönemde(oyunun ilk
1-2 ayı)
cermen: kısa dönemde en başarılı halktır. ucuz ve hızlı asker
üretmesi, bunun yanında oyunun başındaki yağmalama bonusu cermenlerin hızlı
gelişmesine en büyük etken. cermen için önemli maden bu dönemde
"****"dur.
galya: yüksek sığınak kapasitesi ve tuzakçı ile oyunun başında
gelişen kimse galyalıya saldırmak istemez. 1 askerin dahi önemli olduğu oyun
başında tuzakçıda kalan asker büyük bir kayıp olacaktır. bu sırada üretim ve
askeri yöne eşit ağırlık veren galyalı bu dönemi başarı ile geçebilir. galya
için önemli maden bu dönemde "tuğla"dır.
roma: köyün içinden ve dışından
bina yapmak oyunun başında avantaj sağlamaz. cermenlerin oyun başında en çok
saldırdığı ırk olması roma için en büyük dezavantaj. bunun için sığınak seviyesi
maksimize edilmeli ve düşmana maden kaptırmamak gerekmektedir. size düşmanın bir
daha gelmemesi için en önemli faktördür. roma için en önemli maden bu dönemde
"demir"dir.
orta dönemde(3-6 ay)
orta dönemde tecrübeli
oyuncular merkezi taşımaya başlar. 15 ya da 9 tarlalı köyler merkez yapılır.
işte bu dönemde roma bütün ırklardan avantajlı bir duruma geçer. kısa dönemi
başarılı geçerse merkezini en önce geliştiren ırk olma avantajı
elindedir.
cermen: bu dönemde artık cermenin yağmalama avantajı
yoktur. kimse 80.000 depo olan köyüne sığınak yapmaz. kime saldırırsanız
saldırın asker kesip hammadde alırsınız. cermenin oyun boyunca süren en büyük
avantajı kısa sürede gerçekleşen askeri eğitim. kışla 20 olduğu düşünülürse 2
dk. 6 sn içinde tokmakçı üretir. (tokmakçı da asker mi demeyelim aşağıda
açıklıyacağım.)
galya: bu dönemde gelişimini tamamlamaya başlamış ve
güçlü bir piayde olan kılıçlıyı üretmeye başlamıştır. çok hızlı ve sanki
yağmalama için doğmuş olan toytat bence bu ırkın en önemli silahıdır. orta
dönemde en başarılı ırktır. yüksek savunma gücü doğru kullanıldığı takdirde(
burada oyuncunun stratejisi büyük etken) köye giriş olur ama köyden çıkış
neredeyse imkansızdır.
roma: bu dönemde roma ırkı, köyü iç ve dış
geliştirmenin faydasını görür. bu dönemde ortalama 4-6 köy kurulmuş olur ve roma
hem içerde hem de dışarda çalışarak çok hızlı bir şekilde büyümeye başlar.
travian'ın en güçlü saldırı piyadesi olan emperyan doğru kullanıldığı takdirde
çok büyük işler yapar.
uzun dönemde( wow'a kadar)
bu dönemde
ırkları ayrı ayrı incelemenin gereği yok. çünkü artık birlik ruhu oturmuş ve
kimse tek başına hareket etmez.(mantıklı oyuncu) savunma için herkes mümkün
olduğu kadar birbirine yardımcı olur. saldırı artık organize yapılır. kimse
maden sıkıntısı çekmez. sadece tahıl sıkıntısı yaşar.
şimdi askeri
hesaplara gelelim.
kısa dönemde hammadde açısından sıkıntı olacağından bu
dönem tamamiyle oyuncunun tercihi ile değişir. onun için askeri hesaplara orta
dönemden başlıyacağım. (hammadde problemi olmadığı varsayılarak)
önce
saldırı için. ideal ordu hem süvari hem de piaydeden oluşan ordudur.
kışla,
ahır seviye 20 varsayımı ve silah dökümhanesi sevie 20. seviye kahramanda
ortalama %10 off bonus olduğunu düşünelim.
cermen: günde ya 685 tokmak
sallayan ya da 425 balta sallayan üretir. 173 de toyton.
685 tokmak sallayan
(52,42 * 685) = 35 907,7 + %10 = 39 498.4
425 balta sallayan (75,42 * 425) =
32 049 + %10 = 35 253.9
173 toyton (191,75 * 173) = 33 172,75 + %10 = 36
490
(685 tokmak + 173 toyton) + kahraman = 1210 tahıl masrafı saatlik.
vuruş gücü = 75 986
(425 balta + 173 Toyton) + kahraman = 950 tahıl masrafı
saatlik. vuruş gücü = 71 743
galya: günde 355 kılıçlı üretir. 164 heduan
ya da 206 toytat.
355 kılıçlı ( 81.17 * 355) = 28 815 + %10 = 31 696
164
heduan ( 180.25 * 164) = 29 561 + %10 = 32 517
206 toytat (116.33 * 206) =23
964 + %10 = 26 360
(355 kılıçlı + 164 heduan) + kahraman = 853 tahıl
masrafı saatlik. vuruş gücü = (64 213)
(355 kılıçlı + 206 toytat) + kahraman
= 773 tahıl masrafı saatlik. vuruş gücü = (58 056)
roma: günde 266
emperyan üretir. 194 imperatoris ya da 145 caesaris üretir.
266 emperyan
(86,92 * 266) = 23 120 + %10 = 25 432
194 imperatoris (157,25 * 194) = 30 506
+ %10 = 33 556
145 caesaris ( 232,67 * 145) = 33 737 + %10 = 37
111
(266 emperyan + 194 imperatoris) + kahraman = 854 tahıl tüketimi
saatlik. vuruş gücü = (58 988)
(266 emperyan + 145 caesaris) + kahraman = 852
tahıl tüketimi saatlik. vuruş gücü = (62 543)
yukarıda görülen hesaplar
kısa sürede en yüksek vuruş gücünü göstermek için yapılmıştır. uzun dönem
hesapları çok farklıdır. yukarıda da görüldüğü gibi en kısa sürede en yüksek
vuruş gücü tokmak sallayan toyton ordusunda. en fazla tahıl tüketimi de onda
fakat burda önemli olan en kısa sürede en yüksek vuruş gücü elde etmek olduğu
için tahılı göz ardı ediyoruz. yani ben dan dun her yere girerim ekonomi falan
anlamam sürekli ordum başka köylerde kalır diyorsanız cermen sizin BU isteğinize
cevap verir.
uzun dönemde yapılması gereken, tahılı maksimize ederek en
yüksek vuruş gücünü elde etmektir. şimdi bununla ilgili hesapları
yapacağım.
ortalama olarak 100.000 tahıl üreten köyünüz olduğunu (15 ya
da 9 tarla, vaha mevcut) düşünerek bu tahılı askerlere paylaştırarak bakalım
nasıl sonuçlar elde edeceğiz.
100.000 tahıl ile 100k emperyan, 100k balta
sallayan ya da 100k kılıçlı besleyebilirsiniz. ama sadece piyade ya da sadece
süvariden oluşan bir ordunun başarılı olması beklenemez. bu yüzden 100k tahılı
orantılı şekilde dağıtarak yapabileceğimiz en büyük orduyu
yapmalıyız.
hesaplarda hammadde hesaba katılmıyacaktır çünkü, zaten
oyunun belli bir bölümünden sonra ****, tuğla ve demir yönünden sıkıntı
yaşanmayacaktır.
gelelim hesaplara. bu hesaplarda da silah dökümhaesi
seviye 20 kahraman off bonus % 10 olarak hesaplanacaktır. (
cermen: 100k
tahılı 45k balta sallayan 15k toyton ya da 45k tokmak sallayan 15k toyton olarak
kullanabiliriz. 1000 mancınık ve 1000 koçbaşı yaptığımızı da hesaba katarak
işlemlere başlıyorum. geriye kalan 1000 tahıl köy gereksinimi.
(45k balta
) + (15k toyton ) + (1k mancınık ) + (1k koçbaşı ) + kahraman off bonus = vuruş
gücü.
(45.000 * 75,42) + (15.00 * 191,75) + (1000 * 96) + (1000 * 94) + %
10 =
(3.393.900) + (2.876.250) + ( 96.000) + (94.000) + %10 =
(6.460.150)
+ 646.015 = 7.106.165 vuruş gücü.
(45k tokmak) + (15k toyton) + (1k
mancınık) + (1k koçbaşı) + kahraman off bonus =
(2.358.900) + ( 2.876.250) +
(96.000) + (94.000) + %10 =
(5.460.150) + 542.515 = 6. 002.665 ( tokmak
sallayanın uzun vadede büyük farkla geriye düştüğünü görüyoruz)
galya:
100k tahılı 45k kılıçlı, 15k heduan olarak ya da 45k kılıçlı 22.5k toytat olarak
bölebiliriz. 1k mancınık ve 1k koçbaşını da burada hesaplıyoruz. geriye kalan
1000 tahıl köy gereksinimi.
(45k kılıçlı) + (15k heduan) + (1k mancınık) +
(1k koçbaşı) + kahraman off bonus = vuruş gücü.
(45.000 * 81,17) +
(15.000 * 180,25) + (1000 *119) + (1000 * 76,75) + %10 =
(3.652..650) +
(2.703.750) + (119.000) + (76.750) + %10 =
(6.552.150) + 655.215 = 7.207.365
vuruş gücü.
(45k kılıçlı) + ( 22.5k toytat) + (1k mancınık) + (1k
koçbaşı) + %10 =
(3.652.650) + (2.617.425) + (119.000) + (76.750) + %10
=
(6.465.825) + 646.582 = 7.112.407 vuruş gücü.
roma: 100k tahılı 40k
emperyan 12.5k caesaris ya da 45k emperyan 15k imperatoris olarak bölebiliriz.
45k emperyan 11.250 ceasaris de başka bir seçenek olarak yapılabilir. ama atlı
ile piyadeyi dengeli yapmak gerekir. 1k mancınık ve 1k koçbaşını da
hesaplıyoruz. geriye kalan 1000 tahıl köy gereksinimi.
(40k emperyan) +
(12.5k caesaris) + (1k mancınık) + (1k koçbaşı) + %10 =
(3.476.800) +
(2.908.375) + (124.750) + (88.250) + %10 =
(6.598.175) + 659.817 = 7.257.992
vuruş gücü. (ceasaris'in üstünlüğü)
(45k emperyan) + (11.250 caesaris) +
(1k mancınık) + (1k koçbaşı) + %10 =
(3.911.400) + (2.617.537) + (124.750) +
(88.250) + %10 =
(6.741.937) + 674.193 = 7.416.130 vuruş gücü. (ceasaris'in
üstünlüğü)
(45k emperyan) + (15k imperatoris) + (1k mancınık) + (1k
koçbaşı) + %10 =
(3.911.400) + (2.358.750) + (124.750) + (88.250) + %10
=
(6.483.150) + 648 315 = 7.131.465 vuruş gücü.
aynı koşullarda 3 ırk
için durum bu.
durumu özetleyelim:
roma günde 266 emperyan, 145
ceasaris asker basabiliyor yani romanın hesapladığımız rakamlara ulaşması için 3
aydan uzun bir süre kışlasının ve ahırının hiç boş durmaması gerek. romanın
asker kaybetme lüksü yok. alternatif olarak yan köyden kışla, büyük kışla, ahır
ve büyük ahır ile beraber basılırsa bu süre yarı yarıya iner fakat romanın
askeri pahalı olduğu için bu çok masraflıdır. tabii yan köyden bastığınız askeri
merkezde besliceksiniz. roma iç ve dış geliştirmesiyle yıkıldığında çabucak
toparlanabilir. pretoryan gibi yüksek savunma gücü olan bir asker de romanın en
büyük avantajıdır. atlılara karşı zayıf olduğu için, evrensel yetiştirilen
lejyoner sayısı fazla tutulursa bu alanda da başarılı olunabilir. suru da
savunmaya fazladan güç katar. sur etkisi 1.03^x (x sur seviyesi.)galya ırkı ise
romadan hızlı cermenden yavaş olarak gözüküyor. bir yandan romadan daha
avantajlı, çünkü askeri çok pahalı değil. yan köyden romaya göre biraz daha
ucuza asker çıkartabilir. ortalama bir sürede iyi bir orduya sahip olabilir.
toytatlar ile çok hızlı yağma yapabilirler ve düşmanın beklemediği bir anda
düşmana ağır darbe verir. savunmada ise druyid, phalanx ve heduan inanılmaz
güçlüdür. heduan'ı yetiştirmek pahalı gibi dursa da zırh dökümhanesi seviye 20
de 209 savunma yapar(süvariye). 2.7 mızrakçı eder. kahraman defansda %10 bonus
verirse heduan savunmada inanılmaz güce kavuşur. çiti savunmaya 1.025^x(x çit
seviyesi) eklenirse galya savunmada çok iyi durumdadır.
cermen ise çok
kısa sürede ordusunu toplayabilir. devasa orduları kısa sürede yaparak düşmana
büyük üstünlük sağlayabilir. yapılan orduların beslenmesi ilerleyen zamanlarda
problem olacağından iyi hesaplanması gerkmektredir. savunma olarak zayıftır.
paladin ve mızrakçısı savunma yükünü üstlenir. paladin piyadeye karşı
başarılıdır. mızrakçı ise aynı kategorideki savunmacılara göre daha zayıftır.
cermenlerin dış cephesi toprak siper savunmaya 1.020^x(toprak siper seviyesi)
etki eder ve yıkılması zordur.
Buraya yazacaklarım denenmiş ve başarıya
ulaşmıştır.Saldırı ile yaptığım çalışmanın bir de savunma tarafı var tabii
ki.
Savunma genel olan inancın tersine daha zordur. Herkes saldırı yapar
ama herkes savunma yapamaz.
Saldırı hesaplarında askerlerin üretim
süreleri çok önemliydi ama savunmada bu o kadar da önemli değil. Mutlaka zaman
önemli fakat saldırıdaki kadar değil.
Savunma yaparken düşünmeniz gereken
birçok şey var.
1) Gelen saldırıyı gömebilme ihtimalim.
2) En az
kayıpla saldırıyı geçiştirme ihtimalim.
3) Wow savunması.
Zırh
dökümhanesinin içi geliştirilmemiş defans askeri size kardan çok zarar
getirir.
Köye gelen saldırıyı gömmek çoğu oyuncunun isteğidir fakat
düşünülmesi gereken fayda maksimizasyonudur. Çok fazla asker kaybederek
saldırıyı geçiştirmek yerine 2 tarla yıktırıp saldırıyı geçiştirmek çoğu zaman
daha mantıklıdır. Çok önemli bir şey; saldırı yapan ordusunu kaybetmeyeceği için
bir daha gelecektir, bu da çok önemli ve unutulmamalıdır. Eğer bir saldırıyı
gömmek istiyorsanız hem atlı hem de piyade sayınız çok iyi ve zırhları
tamamlanmış olmalı. Fake ile gelineceğinden hazırda en az 5 savunma ordusu
olmalı. Düşman iyi çözülerek size saldırması beklenmeli. Saldırı gömmek için
uzun uzun savunma hesapları yapmak gereksizdir. Yığabilidiğiniz kadar savunma
yığmalısınız... Yine de hesap yapmak isteyenler alttaki hesaplardan
yararlanabilir.
En az kayıpla saldırıyı geçiştirmek ise diğer adıyla
mancınık kesmek demektir. Sözlükte de bulunan araya asker sokmak en önemli
savunma stratejisidir. Mancınık olmayan saldırı ordusu, adminsiz forum gibi
kalır. Araya asker sokmakta en önemli şey hızdır. Druyid, Heduan, Paladin en
önemli birimdir. Eğer saldıran çok uzaktan geliyorsa, Pretoryan, Phalanx ve
Mızrakçı da kullanılabilir. Mancınık keserek orduyu büyük zarara uğratırsınız.
Fake yine burda da olacağından saldırılar dikkatli süzülmeli ona göre araya
asker sokulmalıdır, aksi takdirde atlılar maalesef sucuk olur.
Wow
savunması oyunun sonunu getiren savunma çeşididir. Asker akışı sürekli olmalı.
Wow savunması dağınık savunmaya örnek de verilebilir. Size birçok düşman aynı
anda saldırıyorsa siz de dağınık savunma yapabilirsiniz. Amaç her gelenin
gömülmesidir.
Yapacağım açıklamaların altına en iyi birimleri
belirteceğim. Gördüğünüzde şaşıracağınız ve doğru bildiğiniz şeylerin yanlış
olduğunu göreceksiniz.
Savunma birimlerini yazalım. ilk yazdığım yaya,
ikinci yazdığım atlı savunmasıdır. ilk parantez yedikleri tahıl, ikinci parantez
maliyetlerdir. Zırh dökümhanesi hepsinde geliştirilmiştir.
Romalıların
suru savunmaya 1.03^x (x sur seviyesi.) etkilidir. Toprak sipere göre daha kolay
yıkılır.
Galyalıların çiti savunmaya 1.025^x(x çit seviyesi) etki eder
sağlamlığı roma ile cermen arasındandır.
Cermenlerin dış cephesi toprak
siper savunmaya 1.02^x(toprak siper seviyesi) etki eder ve yıkılması
zordur.
ROMA
Lejyoner: 46,67 - 63,92 (1) - (440)
Pretoryan:
81,17 - 46,67 (1) - (460)
Imperatoris: 94 - 76,75 (3) -
(1410)
Caesaris: 117,67 - 146,42 (4) -
(2170)
GALYA
Phalanx: 52,42 - 63,92 (1) - (315)
Druyid:
145,08 - 76,08 (2) - (1090)
Heduan: 76,75 - 209 (3) -
(1965)
CERMEN
Mızrakçı: 46,67 - 75,42 (1) - (340)
Paladin:
127,83 - 58,83 (2) - (1005)
Toyton: 76,75 - 105,5 (3) -
(1525)
Irkları önce birbirinden bağımsız olarak karşılaştıralım. Çit, Sur
ve Toprak Siper için siz isterseniz eklersiniz.
Sadece fikir vermesi için
5000 tahıllık bir hesap başlıyorum.
Roma
Savunma puanlarına
bakıldığında en mantıklı savunma birimi lejyoner ile pretoryan. Araya asker
sokmak istendiği zaman hızlı olan atlılar seçilmeli.
1500 lejyoner, 3500
pretoryan ile yaptığımız savunmanın bize getirisi:
Savunma puanı: (1500 *
63,92) + (3500 * 81,17) =
95.880 + 284.095 = 379.975 savunma
Maliyet:
(1500 * 440) + (3500 * 460) =
660.000 + 1.610.000 = 2.270.000
hammadde
Maliyet / Savunma = 2.270.000 / 379.975 =
5,974
Galya
Savunma puanlarına bakıldığında bütün hepsi
kullanılabilir. Galya ırkında tüm kombinasyonları yaptıktan sonra en iyi ikiliyi
bulacağız.
1) 1500 phalanx, 1750 druyid
Savunma puanı: (1500 *
63,92) + (1750 * 145,08) =
95.880 + 253.890 = 349.770 savunma
Maliyet:
(1500 * 315) + (1750 * 1090) =
472.500 + 1.907.500 = 2.380.000
hammadde
Maliyet / Savunma = 2.380.000 / 349.770 = 6,804
2) 1750
druyid, 500 heduan
Savunma puanı: (1750 * 145,08) + (500 * 209)
=
253.890 + 104.500 = 358.390 savunma.
Maliyet: (1750 * 1090) + (500 *
1965) =
1.907.500 + 982.500 = 2.890.000
Maliyet / Savunma = 2.890.000
/ 358.390 = 8,063
Cermen
Savunma puanlarına bakıldığında
mızrakçı ve paladin tercih edilir ve iyi verim sağlanır
1500 mızrakçı,
1750 paladin
Savunma puanı: (1500 * 75,42) + (1750 * 127,83) =
113.130
+ 223.702,5 = 336.832,5 savunma
Maliyet: (1500 * 340) + (1750 * 1005)
=
510.000 + 1.758.750 = 2.268.750
Maliyet / Savunma = 2.268.750 /
336.832,5 = 6,735
Evet hesaplarda görünenleri açık bir tabloya
dökelim
Savunma Puanı
1) Roma
2) Galya 2.
3) Galya 1.
4)
Cermen
Hammadde
1) Cermen
2) Roma
3) Galya 1
4) Galya
2.
Sizin de gördüğünüz gibi savunmada en iyi dediğimiz galya romanın
gerisinde. Pretoryan ve evrensel yetiştirilen lejyonerler savunmanın en iyisi
olduğunu gösterdi. Tek eksikleri hız. Maliyet olarak da gayet iyi bir
ordu.
Galyanın heduanlı savunma ordusu, phalanxlı savunma ordusundan daha
iyi gözüküyor fakat maliyeti de en yüksek olan ordu heduanlı olan ordu. Hammadde
probleminiz yoksa heduanlı ordu en yüksek ikinci savunmasıyla kullanılabilir.
Phalanxlı ordu, hammadde problemine karşı güzel bir alternatiftir.
Cermen
herkesin beklediği gibi savunmanın en zayıfı. Hesaplarda yetiştirme süresini
değerlendirmememizin sebebi yan köylerden de asker basabilmemiz. Maliyet /
Savunma oranı ise oyunu bilen oyuncuların rahat anlayacağı bir hesaplama.
Açıklamasını yapmıyorum.
Bir de hammadde sınırlayarak en iyi savunma
ordusunu oluşturalım.
2.000.000 hammadde yaya, 1.000.000 hammadde atlı
için.
Roma
2.000.000 hammadde için 4348 pretoryan
üretir.
Hammadde / Pretoryan maliyeti =
2.000.000 / 460 = 4348
pretoryan
1.000.000 hammadde için 2273 lejyoner üretir
Hammadde /
Lejyoner =
1.000.000 / 440 = 2273 lejyoner
(4348 * 81,17) + (2273 *
63,92) =
352.927,16 + 145.290,16 = 498.217,32 savunma
toplamı
Galya
2.000.000 hammadde için 1835 druyid
üretir
Hammadde / Druyid maliyeti =
2.000.000 / 1090 = 1835
druyid
1.000.000 hammadde için 3175 phalanx üretir
Hammadde /
phalanx =
1.000.000 / 315 = 3175 phalanx
(1835 * 145,08) + ( 3175 *
63,92) =
266.221 + 202.946 = 469.167 savunma toplamı.
Galya 2 bir
önceki hesaplarda zaten en pahalı olan olduğundan burda
yapılmıyor
Cermen
2.000.000 hammadde için 1990 paladin
üretir
Hammadde / paladin maliyeti =
2.000.000 / 1005 = 1991
paladin
1.000.000 hammadde için 2941 mızrakçı üretir
Hammade /
mızrakçı maliyeti =
1.000.000 / 340 = 2942 mızrakçı.
(1991 * 127,83) +
(2942 * 75,42) =
254.509,53 + 221.885,64 = 476.395,17 savunma
toplamı
Tabloya bakalım
1) Roma 498.217,32
2) Cermen
476.395,17
3) Galya 469.167
Romabir önceki hesaplamalarda olduğu gibi
burda da savunmadaki üstünlüğünü gösteriyor. Cermen beni de şaşırtarak galyanın
önüne geçiyor.Galya kendisindeki en iyi savunmacı ünvanını yapmış olduğumuz
hesaplamalarla kaybediyor.
Sonuç olarak vardığımız nokta:
Roma hız
problemi yaşanmazsa en iyi savunmacı olduğunu gösteriyor. Askeri pahalı
dediğimiz, yetiştirilme süresi uzun dediğimiz roma bu hesaplamalar ile böyle
olmadığını gösteriyor.
Galya beklenilenin aksine iki hesaplamada da
zirveye oturamadı. Bu galyanın kötü savunması olduğu anlamına gelmez. Tahıl
sorunu yaşandığı varsayıldığında galya romayla kafa kafaya olduğunu gösteriyor.
Galyanın savunmasının en iyi ve güzel tarafı hızlı atlıları. Atlıları ile araya
asker sokmak kolaydır. Belki sadece bu yüzden olsa da galyaya en iyi savunmacı
demek doğru olur.
Cermen tahıl sorunu yaşandığı varsayıldığında en kötü,
asker sayıları sabitlenip hammaddeye bakıldığında en ucuz, hammadde
kısıtlandığında ikinci olarak beklediğimizden biraz daha iyi olduğunu göstermiş
oldu. cermenin en büyük avantajı askerlerinin ucuz olması.
Wow savunması
için en iyi asker kombinasyonu sizlerin de yazdıklarımı okuduktan sonra
anlayacağı gibi pretoryan ile mızrakçı ikilisinin savunmasıdır. Pretoryan eşit
şartlarda druyid ve paladinden farkla üstün. Mızrakçı ise 3 tahıl yiyen heduan,
1 tahıl yiyen lejyoner, 1 tahıl yiyen phalanx, 4 tahıl yiyen caesarisden daha
üstün olduğunu gösteriyor. Wow'a destek yolarken zamanı gözardı
ediyoruz.